Bilim

DNA içine bir film, işletim sistemi ve yazılım depolandı!

DNA depolaması bir yenilik değil tabi ama işletim sistemi konuyu farklı bir boyuta taşımaya yetiyor sanırım. Bilim insanları her geçen gün farklı yenilikler keşfetmeye devam ediyor, DNA’ya bir bilgisayar işletim sistemi, film ve bazı dosyaların olduğu veriyi depolamayı başardılar. DNA oligonükleotitlerinin içine yüklemeyi tamamladılar.
Bilgi depolanması konusunda bugüne kadar birçok konuda olduğu gibi donanım ve yazılımada ilham olan DNA artık bu amaç için kullanıldı.

New York’tan araştırmacıların Science dergisinde yayınladıkları makaleyle duyurdukları gelişme bugüne kadar başarılan depolama kapasitesini 100 katına çıkarıyor.

Bilim insanları tam bir bilgisayar işletim sistemi, film ve diğer dosyaların olduğu toplam 2.14 × 106 byte’lık veriyi DNA oligonükleotitlerinin içine sığdırdıklarını ve bunları mükemmel bir şekilde deşifre ettiklerini duyuruyor.

DNA Fountain adını verdikleri yeni bir teknik geliştiren araştırmacılar, bu tekniğin limitini de keşfettiklerini ve bir gram DNA başına 215 petabyte veriyi yüzde 100 doğrulukla deşifre edebildiklerini de ekliyorlar.

Webrazzi’nin haberine göre, DNA Fountain bugüne kadarki en başarılı yöntem olsa da, hala oldukça pahalı.
Megabyte başına 3 bin 500 dolarlık bir maliyetle çalıştıklarını aktaran araştırmacılar, ilerleyen aşamalarda bu sorunun da adreslenmesi gerektiğini itiraf ediyorlar.

2015’ten beri DNA depolaması alanında çalışan Microsoft, Twist Bioscience girişimiyle birlikte 200 MB’lık veriyi DNA’da depolamayı başardığınıda unutmayalım.

DNA’da veri depolamak kısaca şöyle ;

DNA molekülü, Adenin (A), Timin (T), Guanin (G) ve Sitozin (S) dört bazdan oluşuyor.
Bu bazların farklı kombinasyonları DNA zincirinde biyolojik bilginin deşifre edilmesini sağlıyor.
Bilim insanları DNA zincirinde bilgi depolamak için dijital dosyaların 1 ve 0’lardan oluşan binary dizilimini, bu dört bazlı şifreleme diline tercüme ediyor. DNA depolamasıyla ilgili en önemli sorunlardan biri veriyi yazmak kadar depolanan verinin doğru bir şekilde okunması.

İleri gelecekte bu konuyla ilgili çok daha fazla haber okuyacağımız kesin! Neler yapılabileceğini şimdiden siz hayal edin…

About the author

Işık Hızıツ

Gelecekteyim – Geleceği Önemsiyoruz!

Add Comment